ارزشهای سازمانی مجموعه منظومه نگاران
معمولا وقتی که حرف از ارزشهای سازمانی زده میشه ذهن ما به سمت جملهها و شعارهای کلیشهای میره که فاقد قدرت برانگیختن حسی خاص یا شکلگیری ذهنیتی در ما بودند.
شاید به این خاطر که ما طی سالهای متمادی همه این جملهها رو بارها و بارها در مورد ارزشها و هدفهای هر شرکتی با هر قد و اندازهای شنیدیم و خوندیم و با وجودی که تجربه خوبی از خدمات و یا محصولات مجموعه مورد نظر نداشتیم، وقتی به عقب برگشتیم به همون شعار و ادعایی رسیدیم که شرکتهای بزرگ و موفق سرلوحه کارشون داشتند!
به همین خاطر خیلی وقتها تصمیم گرفتیم که مبنای کار فقط به حساب تجربه شخصی باشه و بس؛ چون نتونستیم به قولهایی که دادن اعتماد کنیم.
واقعیت این هست که همه ایدهآلها کنار هم جمع شدنی نیستند.
وقتی داستان موفقیت شرکتهای بزرگ رو میخونیم میبینیم، سخن کوتاه و عمل بسیار است .
دور از ذهن نیست که تمرکز روی ارزشهای خاص رمز موفقیت این شرکتها بوده و ارزشهای دیگهای رو هم با خودش به همراه آورده.
پس با این حساب تمام تلاش ما این هست که وارد بازی شعار دادن و شعارزدگی نشیم.
ما تصمیم گرفتیم فقط ارزشهایی رو تعریف کنیم که برای همه افرادی که به هر نحوی با مجموعه ما در ارتباط هستند ملموس و قابل درک باشه. یعنی کارمندان، شرکای تجاری، مشتریان و بصورت کلی همه ذینفعان.
در ادامه شما رو با مبانی مهم ارزشی این مجموعه آشنا میکنیم:
یک) احترام و ارزشمندی
در این مجموعه حفظ ارزش و کرامت انسانی افراد با در نظر گرفتن توانمندیها و شخصیتهای متفاوت از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و رعایت ادب و نزاکت همراه با خوشرویی از اصول ابتدایی کار است.
همچنین تمامی مکالمات و مکاتبات بین کارمندان و مشتریان به صورت رسمی و با رعایت اخلاق و منش حرفهای میباشد.
دو) رعایت انصاف و نظم سازمانی
تمامی افرادی که در این مجموعه مشغول به کار هستند ملزم به رعایت اصول کاری تعریف شده هستند و مدیران نیز در مقابل رفتاری منصفانه و به دور از تبعیض، با رعایت حقوق فردی و قانونی کارکنان و مشتریان دارند.
سه) تعهد و مسئولیتپذیری
تمامی مدیران و کارکنان این مجموعه متعهد به انجام و تحویل کار برمبنای زمان بندی منعقد شده با رعایت اصول، کیفیت و استانداردهای تعریف شدهاند و مسئولیت ضررهای ناشی از عدم پایبندی به تعهدهای یاد شده را به هر نحوی قبول میکنند و اقدامات لازم در جهت جبران ضررهای وارده صورت میپذیرد.
چهار) قانونمندی
کلیه امور تخصصی، غیرتخصصی و عمومی این مجموعه در قالب فرآیند و دستورالعمل با مشارکت و همفکری صاحب نظران و کارکنان تدوین میشود و پس از نهایی شدن، تمامی افراد ملزم به رفتار و عمل در چهارچوب این قوانین هستند.
پنج) ارتقا دانش و حمایت از ایدههای نو
دانش و تخصصهای موجود در این مجموعه به صورت انحصاری در اختیار افراد و گروهها نخواهد بود و مدیران مجموعه با گسترش روحیه کار گروهی، درصدد جذب مشارکت و ارتقاء دانش تمامی افراد هستند و در این راستا تلاش افراد مورد توجه و تقدیر قرار میگیرد.
همچنین به منظور بهبود مستمر، کسب مهارتهای جدید و ایجاد بستری مناسب برای بروز استعدادها، تمامی افراد فرصتی برابر در بیان ایدههای نو و خلاقانه نزد مدیران دارند.
شش) رهبری مشترک و مشارکت گروهی
بر این باور هستیم که مشارکت تک تک افراد نقش مهمی در رسیدن به اهداف بزرگ دارد و مبنای انجام امور در این مجموعه به صورت گروهی است.
به این منظور سطوح مدیریتی بین افراد مجموعه تا حد امکان وجود ندارد و همه کارکنان فرصتی برابر در بیان دیدگاهها بدون طی کردن روالهای پیچیده دارند.
هفت) راستی و شفافیت
با مبنا قرار دادن اصل وفاداری و امانتداری و همچنین حفظ اسرار دیگران، در این مجموعه مسالهای برای پنهان کردن وجود ندارد.
کارکنان از سوال پرسیدن هراسی ندارند و شفافیت و راستی در کلیه امور، فرهنگی رایج است.
در ارتباط با مشتریان نیز با در نظر گرفتن انصاف، تمامی جوانب آشکار و پنهان کار عنوان میشود و تصمیمگیری نهایی به خودشان واگذار میگردد.
هشت) استخدام بر پایه شخصیت فردی
فارغ از هر رسم و آئینی، مدیران این مجموعه درصدد جذب افرادی هستند که با فرهنگ و اصول کلی سازمان همخوانی داشته باشند زیرا بر این باورند که مهارتها اکتسابی و از طریق آموزش قابل انتقال میباشد.
داشتن روحیه کار تیمی و شناخت قوانین مرتبط با آن و خوش خلقی در این راستا، سهم عمدهای دارد.